Hur många casinon finns det egentligen att välja på och hur i all världen ska man veta vilket som passar en själv bäst? Innan vi tittar på skillnaderna mellan olika casinon bör vi vara medvetna om likheterna. Det gör det hela lite mer greppbart och minskar risken att hamna fel.
I princip inget nätcasino utvecklar sina egna spel. Man köper heller inte spelen ett och ett på en bred marknad. Spelutveckling sker istället hos ett fåtal stora och etablerade företag. Svenska NetEnt är ett exempel. Skälet till att bolagen är förhållandevis få är att detta är komplicerat. Det räcker inte med att vara duktig på 3D-design, utan man ska även utveckla slumpvalsgeneratorer och jackpottsystem. De senare bygger ofta på att spelarnas bidrag till potten samlas ihop över flera casinon.
Vi skulle också vilja slå ett slag för den mänskliga sidan - kundservicen. Mycket av det som nämnts ovan är inte helt lätt att hitta på casinots finstilta och många situationer och frågor kommer sannolikt att uppstå under medlemskapet. Det är faktiskt pengar som förs fram och tillbaka, bonusregler, medlemskapsförmåner och så vidare. Då vill man gärna prata med någon. Man vill att denne någon bryr sig, är trevlig, kompetent och återkommer snabbt.
När du ändå utvärderar vilket casino som passar dig har du ett utmärkt tillfälle att testa dess kundservice genom att ställa frågor "live". Detta är möjligt om de har en livechatt, vilket ett bra casino har. Dåliga öppettider, långa svarstider och inkompetenta svar ska du inte behöva ta, det finns i så fall bättre casinon. Fråga gärna om lite olika saker, som omsättningskrav på bonusar, avgifter för utbetalningar och lojalitetserbjudanden. Du får inte bara hjälp med utvärderingen, du testar också kundservicen.